Φέτος δουλέψαμε τον "Εγωιστή Γίγαντα" του Όσκαρ Ουάιλντ μέσω του εκπαιδευτικού δράματος!
Γιατί,όμως,μ'αυτόν τον τρόπο;
Γιατί,όμως,μ'αυτόν τον τρόπο;
Το παραμύθι μέσω του εκπαιδευτικού δράματος γιατί…
ΔΙΟΤΙ: α)Είναι βιωματικό και τα παιδιά μπορούν να ''ζήσουν‘ αυτό που
φαντάζονται
β) Σε ασφαλές περιβάλλον έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν λύσεις χωρίς να φοβούνται για αρνητικές συνέπειες μιας λανθασμένης επιλογής οι οποίες απουσιάζουν από τον φανταστικό κόσμο του θεάτρου.
γ)Οι «υποθέσεις» είναι παρμένες από το δικό τους κόσμο, την καθημερινή πραγματικότητα ή από ιστορίες και παραμύθια
δ) Οι δραματικές τεχνικές είναι σύμφωνες με τις σύγχρονες διδακτικές αρχές της αυτενέργειας και της εγγύτητας προς τη ζωή.
β) Σε ασφαλές περιβάλλον έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν λύσεις χωρίς να φοβούνται για αρνητικές συνέπειες μιας λανθασμένης επιλογής οι οποίες απουσιάζουν από τον φανταστικό κόσμο του θεάτρου.
γ)Οι «υποθέσεις» είναι παρμένες από το δικό τους κόσμο, την καθημερινή πραγματικότητα ή από ιστορίες και παραμύθια
δ) Οι δραματικές τεχνικές είναι σύμφωνες με τις σύγχρονες διδακτικές αρχές της αυτενέργειας και της εγγύτητας προς τη ζωή.
Το εκπαιδευτικό δράμα είναι παιχνίδι και το βασικό γνώρισμα
των παιδιών είναι ότι τους αρέσει να παίζουν. Αν καταφέρναμε να κάνουμε τη
μάθηση παιχνίδι, τότε θα είχαμε ίσως εκπληρώσει έναν απ’ τους μεγαλύτερους
στόχους της εκπαίδευσης. Μέσω του παιχνιδιού να κάνουμε τα παιδιά να αισθανθούν
πώς είναι να είσαι ο Άλλος.
''Με το πρόσχημα μιας
θεατρικής δράσης, ο εκπαιδευτικός έχει την ευκαιρία, μέσα από ομαδικές
ασκήσεις, να δημιουργήσει αντιστοιχίες βιωμάτων και καταστάσεων, ώστε οι
μαθητές να περνάνε από τη μία κατάσταση στην άλλη και 'παίζοντας' να
διαδέχονται ο ένας τον άλλο στη συναισθηματική κατάσταση που επιβάλλει ο ρόλος
της άσκησης'' (Τσαλέρα, 2006: 141)
το θέατρο είναι επικοινωνία και διάλογος και η
επικοινωνία είναι το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για να επιτευχθεί η γνωριμία
με τον Άλλο και στη συνέχεια η αποδοχή.
είναι δράση και η δυσκολία των παιδιών να ντύσουν με λέξεις τις εμπειρίες τους και τις σκέψεις τους, καλύπτεται από τη δράση. Ειδικά τα συναισθήματα, είναι πολυτιμότερο να μπορεί κάποιος να νιώσει παρά να μιλήσει για το πώς ένιωσε.
είναι δράση και η δυσκολία των παιδιών να ντύσουν με λέξεις τις εμπειρίες τους και τις σκέψεις τους, καλύπτεται από τη δράση. Ειδικά τα συναισθήματα, είναι πολυτιμότερο να μπορεί κάποιος να νιώσει παρά να μιλήσει για το πώς ένιωσε.
''Το εκπαιδευτικό δράμα χρησιμοποιεί τεχνικές οι οποίες
επιτρέπουν στα άτομα να δράσουν, να ξεκινήσουν από τις δικές τους ανάγκες, να
δημιουργήσουν καταστάσεις κατανόησης του εαυτού τους, των άλλων και τη ζωής.
Μέσα από αυτήν την εμπειρία ανοίγεται ο δρόμος προς την γνώση και την κατανόηση
του διαφορετικού.'' (Γιαννοπούλου, Κ., 2006:271)
Ξεκινήσαμε χωρίζοντας ομάδες.Στην κάθε ομάδα ανατέθηκε να ψάξει σε κάποια σημεία του σχολείου και να βρει τις 8 εικόνες που ενώνοντάς τες σαν παζλ θα μας έδιναν μια εκόνα του βιβλίου.
Ξεκινήσαμε χωρίζοντας ομάδες.Στην κάθε ομάδα ανατέθηκε να ψάξει σε κάποια σημεία του σχολείου και να βρει τις 8 εικόνες που ενώνοντάς τες σαν παζλ θα μας έδιναν μια εκόνα του βιβλίου.
Οι ομάδες ψάχνουν τα κομμάτια της εικόνας...
συνθέτοντας το παζλ...
Οι τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος
Ο Δάσκαλος σε ρόλο:
Η τεχνική του ΔσΡ δίνει δύναμη στο δάσκαλο κι ελέγχει τη δράση-δράμα από μέσα.
Σκοπός της τεχνικής είναι ο δάσκαλος να εισάγει τα παιδιά στη δράση, να δώσει στοιχεία και να προχωρήσει την ιστορία.
Η τεχνική του ΔσΡ δίνει δύναμη στο δάσκαλο κι ελέγχει τη δράση-δράμα από μέσα.
Σκοπός της τεχνικής είναι ο δάσκαλος να εισάγει τα παιδιά στη δράση, να δώσει στοιχεία και να προχωρήσει την ιστορία.
Να δημιουργήσει ατμόσφαιρα και δραματική ένταση, να
εστιάσει σε συγκεκριμένα θέματα-στόχους, να βοηθήσει τα παιδιά να οδηγηθούν στη
μάθηση μέσα από ρόλους.
τα παιδιά παίζουν χαρούμενα στην αυλή του γίγαντα...
...όταν ξαφνικά έρχεται ο γίγαντας...
Περίγραμμα Ρόλου στον τοίχο:
Ζωγραφίζουμε
το περίγραμμα ενός ρόλου σε χαρτί του μέτρου και μέσα σε αυτό γράφουμε τι
μπορεί να σκέφτεται ή να αισθάνεται ο ρόλος.
''Η τεχνική τους δίνει την ευκαιρία να κατανοήσουν βαθύτερα την κατάσταση του χαρακτήρα, να βιώσουν την ενσυναίσθηση, να εκφράσουν αισθήματα αλληλεγγύης, αλλά και την κριτική τους απέναντι σε συμπεριφορές με τις οποίες δε συμφωνούν'' (Παπαδόπουλος, 2007:67). ''Επιτρέπει τα παιδιά να επικοινωνήσουν με τον χαρακτήρα σε κλίμα ενσυναίσθησης και στοχασμού''. (Παπαδόπουλος, 2010:249)
''Η τεχνική τους δίνει την ευκαιρία να κατανοήσουν βαθύτερα την κατάσταση του χαρακτήρα, να βιώσουν την ενσυναίσθηση, να εκφράσουν αισθήματα αλληλεγγύης, αλλά και την κριτική τους απέναντι σε συμπεριφορές με τις οποίες δε συμφωνούν'' (Παπαδόπουλος, 2007:67). ''Επιτρέπει τα παιδιά να επικοινωνήσουν με τον χαρακτήρα σε κλίμα ενσυναίσθησης και στοχασμού''. (Παπαδόπουλος, 2010:249)
Ξεκινάμε επιλέγοντας πώς θα κάνουμε τον γίγαντα...
...γράφουμε τι θέλουμε να του βάλουμε...
...η λίστα μας...(μούσι,γάντια,κασκόλ,μπότες,ρούχα)
...και ξεκινάμε την κατασκευή του....
...ο καθένας μας γίνεται γίγαντας και λέει τι σκέφτεται ή τι αισθάνεται και το γράφουμε μέσα στο περίγραμμα...
Αντιστροφή ρόλου:
Ενώ παίζουν μια ιστορία
τα παιδιά αλλάζουν ρόλους έχοντας έτσι την ευκαιρία να δουν τα πράγματα από
άλλη οπτική. Αλλάζοντας ρόλο γίνεσαι ο Άλλος που τόση ώρα στέκονταν απέναντί
σου.
Τα παιδιά μια μπαίνουν στη θέση του Γίγαντα και μια στη θέση των παιδιών...
Διάδρομος της συνείδησης:
Η τεχνική
χρησιμοποιείται σε στιγμές διλήμματος. Ο ήρωας περνά από ένα διάδρομο που έχουν
σχηματίσει τα υπόλοιπα παιδιά και περνώντας από το διάδρομο ακούει διάφορες
γνώμες.
ο γίγαντας περνάει ανάμεσα απ'τα παιδιά κι ακούει διάφορες γνώμες...
...κι επειδή δυσκολεύεται να αποφασίσει,τους λέει να κάνουν ησυχία,για να τον αφήσουν να σκεφτεί...
Ημερολόγια/ Γράμματα/ Μηνύματα:
γράφουν σε
ρόλο ημερολόγιο για το πώς πέρασαν ή τι αισθάνθηκαν, γράφουν ένα γράμμα σε
κάποιον από τους άλλους ρόλους ή αφήνουν ένα μήνυμα. ''Ιδωμένη μέσα από την
επικοινωνιακή τους διάσταση, η γραφή τους είναι συνυφασμένη με την παραγωγή και
την χρήση, με στόχο την έκφραση και την ανταλλαγή σημασιών'' (Παπαδόπουλος,
2007, σελ. 67)
...τέλος γράψαμε τα μυνήματά μας προς τον γίγαντα...
...ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΓΙΓΑΝΤΑ (γιατί μπήκαμε στην αυλή σου χωρίς να το ξέρεις)
...ΓΙΓΑΝΤΑ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ ΤΟΝ ΤΟΙΧΟ...
...ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΓΙΓΑΝΤΑ ΠΟΥ ΜΠΗΚΑΜΕ ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ ΣΟΥ...
Αξιολόγηση:
Όλες οι δραστηριότητες άρεσαν πάρα πολύ στα παιδιά και το ενδιαφέρον τους διατηρήθηκε αμείωτο.Δεν καταφέραμε,ωστόσο,να εφαρμόσουμε και τις υπόλοιπες τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος,λόγω έλλειψης χρόνου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου